کسب اعتبار، بهترین روش برای رشد شبکه کسب‌وکار شما

اکثر افراد به‌خوبی از ارزش یک شبکه‌ی قوی آگاه هستند. حتی بسیاری صحبت از نحوه‌ی ساخت یک شبکه می‌کنند، اما متأسفانه افراد کمی شبکه‌ی خود را به صورت فعالانه می‌سازند.

درک دلیل آن ساده است. ساخت یک شبکه دشوار و وقت‌گیر است و از همه مهم‌تر اغلب افراد آن را به درستی انجام نمی‌دهند. برای شروع در رویدادهای استارتاپ‌ها شرکت کنید، شما اغلب با بنیان‌گذاران استارتاپ‌های مختلف مواجه می‌شوید. این بنیان‌گذاران قبل از شروع به کار استارتاپ خود، تلاشی سخت و دیوانه‌وار برای به دست آوردن حداکثر مخاطب می‌کنند تا  بتوانند اعتباری کسب کنند.

به‌هرحال این رویکرد اشتباه است. مطمئناً شما یک و یا دو حساب را به‌حساب کاربری لینکدین خود اضافه می‌کنید، اما آیا این کار واقعاً به معنی ساختن شبکه است؟ آیا می‌توانید برای کمک و یا مشاوره با این افراد تماس بگیرید؟ احتمالاً جواب منفی است.

به‌جای ایجاد شبکه‌ای با افراد زیاد و درخواست کمک، شما نیاز به تمرکز بر روی ایجاد روابطی منطقی و به دست آوردن اعتبار دارید. اخیراً چنین رویکردی را در زندگی حرفه‌ایم پیش گرفتم.

یک سال قبل، در عرصه‌ی تکنولوژی هیچ‌کس را نمی‌شناختم. از آن زمان به بعد تمرکز خود را بر روی کمک به حداکثر افرادی که می‌توانستم، گذاشتم. همه این کمک‌ها به‌صورت رایگان بود. من یک خبرنامه استارتاپ ساخته بودم که هدفش ترویج محتوای استارتاپ‌ها، مشورت دادن به استارتاپ‌ها برای جذب مشتریان بیشتر، اعتبار سنجی ایده و بازاریابی مراحل اولیه به‌صورت رایگان و هرگونه تماس و یا ملاقات با بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها برای صحبت در مورد ایده‌ها و استراتژی‌ها بود.

این به من امکان ملاقات با برخی از بهترین بنیان‌گذاران و به اشتراک‌گذاری افکار در پادکست هفتگی و حتی نوشتن مقاله در مورد اخبار استارتاپ‌ها را می‌داد. آیا انجام این کارها وقت‌گیر بود؟ بله قطعاً این‌طور بود. اما من شور و شوق خاصی داشتم و عاشق این کار بودم. از همه مهم‌تر به افرادی که ملاقات می‌کردم، اعتبار افزودم. من این کار را بدون هیچ چشم‌داشتی انجام دادم، اما می‌دانستم روابطی به وجود آورده‌ام که در صورت نیاز به مشاوره و کمک، شبکه‌ای از افرادی در اختیار دارم که از کمک کردن به من خوشحال می‌شوند.

اکنون درک می‌کنم، ممکن است هرکسی وقت کافی برای انجام این کارها نداشته باشید اما بااین‌حال باور دارم، حتی با تنها با صرف ۱۰ تا ۱۵ دقیقه وقت در روز، شما می‌توانید اعتبار خود را افزایش دهید و شروع به ساخت یک شبکه‌ی منطقی کنید.

برای شروع نیازی نیست طرح بزرگی در ذهنتان داشته باشید

این می‌تواند به‌سادگی مکاتبه با بنیان‌گذار یک استارتاپ تازه‌کار و آگاه کردن او از اینکه شما حامی پرشور شرکتش هستید، باشد. به‌این‌ترتیب شما در رادار آن‌ها قرار می‌گیرید. اگر شما این رویه را با به اشتراک‌گذاری محتوای آن‌ها، اظهارنظر در وبلاگ و ارائه‌ی انتقادات و پیشنهاد‌ها سازنده در مورد محصولاتشان دنبال کنید، برای آنها به فرد معتبری تبدیل می‌شوید که برای همیشه در ذهنشان می‌مانید.

پس دفعه بعدی که در یک رویداد و یا کنفرانس شرکت می‌کنید، به‌جای اینکه از ایده‌ها و کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، صحبت کنید؛ زمان بیشتری را صرف گوش دادن به صحبت‌های افرادی که می‌بینید، کنید. یکی از بنیان‌گذاران تازه ‌کار و یا کسی که در فکر راه‌اندازی یک استارتاپ است را پیدا کنید و با او گفتگو کنید. گوش کنید، آن‌ها در تلاش برای ساختن چه چیزی هستند و ببینید آیا می‌توانید بامهارت‌های خود در این زمینه کمکی به آن‌ها کنید یا خیر.

حتی اگر هیچ مهارتی نداشته باشید، حداقل با بررسی محصول و یا خدمات آن‌ها و ارائه‌ی بازخورد، یک کاربر بالقوه محسوب می‌شوید. آن‌ها نه‌تنها قدردان کسی که به ایده‌ی آن‌ها توجه کرده خواهند بود، بلکه شما را به‌سادگی فراموش نخواهند کرد.

اگر واقعاً به ایجاد یک رابطه‌ی منطقی بلندمدت علاقه دارید، شما را به انجام  این رویکرد تشویق  می‌کنم. شما هرگز نمی‌دانید چه کسی را ملاقات خواهید کرد و یا ممکن است چه اشخاصی به شما رجوع کنند.

مهم نیست، هدف شما راه‌اندازی استارتاپی برای خودتان است و یا کار در شرکتی با رشد سریع، ایجاد یک رابطه خوب منطقی می‌تواند اعتبار خوبی برایتان داشته باشد.

شبکه‌سازی تنها ملاقات با افراد و ارتباط با حساب‌های کاربری لینکدین نیست. تمرکزتان را بر روی ایجاد یک و یا دو رابطه‌ی منطقی در ماه بگذارید، شما در پایان سال ۲۴ نفر در عرصه‌ی صنعت دارید که می‌توانید برای درخواست کمک با آن‌ها تماس بگیرید. به همین ترتیب  این رویکرد را دنبال کنید، شما به‌سرعت شبکه‌ای خواهید داشت که موجب حسادت و تعجب بقیه خواهد بود.

به قلم پاول تاور از وب‌سایت startupnews.com

۰
استارتاپ ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ فرید کریمی