چرا آموزش علوم کامپیوتر به رنگین‌پوستان ایالات متحده مهم است؟

باراک اوباما به‌تازگی اعلام کرده، آموزش علوم کامپیوتر برای آینده‌ی امریکایی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. مطمئناً آموزش علوم کامپیوتر برای همه‌ی کودکان در عصر مدرن ضروری است، اما برای دانش‌آموزان رنگین‌پوست به‌خصوص سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌زبان‌ها ضرورت ویژه‌ای دارد.

توانایی آن‌ها برای قرارگیری به عنوان نیروی کار و مقابله با مشکلات جهانی به توانایی آن‌ها برای استفاده و سازگاری محاسباتی‌شان بستگی دارد. این بدان معنی نیست که آن‌ها باید در حال تحصیل در  مقاطع ابتدایی برنامه نویسان کامپیوتر و یا توسعه‌دهندگان نرم‌افزار پیشرفته‌ای باشند. اما حداقل باید از مهارت‌های منطقی و تحلیلی لازم برای تفکر محاسباتی برخوردار باشند. باوجود چنین پایه و اساسی، آن‌ها می‌توانند استفاده بهتری از مجموعه‌ای از برنامه‌های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی، کمپ­ها و هکاتون­های برنامه‌نویسی ببرند. مهم‌تر اینکه، آن‌ها می‌توانند از محاسبات به‌عنوان ابزاری در کلیه زمینه‌های مطالعاتی که دنبال می‌کنند، بهره ببرند که این امر می‌تواند نقطه ورود مناسبی به زندگی دانشگاهی در جهان مدرن باشد.

موج ظاهراً بی‌پایان استاندارد آموزشی K-12 برای دانش آموزان سیاه‌پوست و اسپانیایی‌زبان‌های امریکا شرایط ناخوشایندی را رغم زده است. واقعیت‌ها و چالش‌های آموزشی بسیاری از مدارس را مجبور به اولویت‌بندی ارجحیت‌ها کرده است. اگر یک تجربه‌آموزشی به‌طور مستقیم به توانایی دانش‌آموزان برای پشت سر گذاشتن آزمون‌های استاندارد ریاضی، زبان انگلیسی و یا مطالعات اجتماعی مرتبط نیست، به یک اولویت دور تبدیل می‌شود. با این منطق، پاسخ به این ایده که دانش‌آموزان رنگین‌پوست به یادگیری علوم کامپیوتر در مدارس نیازمندند، اغلب “باید صبر کنند” است.

اما تا کی باید صبر کرد؟

در مدارس دولتی ایالات‌متحده، تراکم دانش آموزان رنگین‌پوست زیاد است. بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار آموزش‌وپرورش (NCES)، در مدارس دولتی ایالات‌متحده نسبت دانش آموزان رنگین‌پوست در حال رشد است، این در حالی است که تعداد دانش آموزان سفیدپوست در حال کاهش است. به‌عنوان‌مثال، نسبت اسپانیایی‌زبان‌های زیر ۱۸ سال نسبت به سفیدپوست‌ها دو برابر است.

این تغییر جمعیتی به شکل غم‌انگیزی به تغییر درآمد مربوط است. بر اساس داده‌هایSouthern Education Foundation، درواقع بیش از نیمی از تمام دانش آموزان مدارس دولتی در ایالات‌متحده از خانواده‌های کم‌درآمد و فقیر هستند. با افزایش دانش آموزان رنگین‌پوست و فقیر در سیستم مدارس دولتی، چالش برای دستیابی به موفقیت جهانی در ریاضی، زبان انگلیسی و مطالعات اجتماعی قابل‌توجه است.

بر اساس آمار مرکز ملی آموزش‌وپرورش، در آتلانتا که اغلب جمعیت آن را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند، ۱۱ درصد از دانش آموزان سیاه‌پوست در ریاضیات کلاس هشتم مهارت دارند، این مورد برای دانش آموزان سفیدپوست  ۷۹ درصد بوده است. در شیکاگو  میزان مهارت دانش آموزان در ریاضیات به ترتیب ۱۱ و ۷۲ درصد است. آتلانتا و شیکاگو دو شهری هستند که ازلحاظ نژادی و گوناگونی مردم، متنوع‌ترین جمعیت‌های ایالات‌متحده رادارند.

افتراق سکونتی موجب افزایش تبعیض نژادی در مدارس دولتی می‌شود. روندی که همچنان در سراسر کشور ادامه دارد. درواقع انتظار برای پایان یافتن شکاف جهانی پیشرفت تحصیلی معادل انتظار برای یک جامعه آرمانی آمریکایی است.

دانش آموزان ما نمی‌توانند تا آن زمان صبر کنند!

با این وجود امیدهایی نیز هست. شهرهایی مانند شیکاگو و نیویورک، آموزش علوم کامپیوتر را یک اولویت در نظر گرفته‌اند. درخواست اوباما از سازمان‌های فدرالی مانند بنیاد ملی علوم و وزارت آموزش‌وپرورش مبنی برافزایش تمرکز برای درک مؤثرترین راه برای دستیابی به چنین امکانی، موفقیت این طرح را افزایش داده است. به‌این‌ترتیب افزایش سازمان‌ها و همچنین صدای جامعه؛ به نوآوری ختم می‌شود که امکان آموزش علوم کامپیوتر باکیفیت به‌طور مساوی را در اختیار سیاه‌پوست‌ها و اسپانیایی‌زبان‌ها قرار خواهد داد.

باراک اوباما، چهل چهارمین رئیس‌جمهور و نخستین فرد سیاه‌پوستی در تاریخ آمریکا است که این سمت را برعهده‌گرفته، برنامه‌های زیادی را برای پایان بخشیدن به تبعیض‌های اجتماعی علیه سیاه‌پوستان و برقراری عدالت اجتماعی، افزایش درآمد و چندین مورد دیگر به اجرا درآورده است.

به قلم کامئو باب از وب‌سایت Theroot.com

بیتلاگ: کمی این سوتر در ایران خودمان، مسئله برقراری عدالت آموزشی با وجود مدارس فرسوده و کپری (احتمالا خبر هولناک مرگ آموزگار فداکاری زیر آوار مدرسه خشت و گلی در خاش سیستان و بلوچستان را شنیده باشید!) و در دسترس نبودن امکانات آموزشی و آموزگار در بسیاری از نواحی کشور، موجب شده بسیاری از کودکان این مرز و بوم از تحصیل بازبمانند. از سوی دیگر، مهاجران افغانی که به گواه آمار و ارقام بیش از ۸۰ درصد مهاجران خارجی کشور را تشکیل می دهند، هنوز  از تحصیل در مدارس ایران محروم اند. مسئله ای که علی رغم وعده های مقامات تا به حال عملی نشده است. به امید روزی که هیچ کودکِ هم وطن و وطن داری (افغانی) به بهانه نداشتن و دردسترس نبودن امکانات از تحصیل محروم نماند.
۰
سبک‌زندگی ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ فرید کریمی