پنج آزمایش انقلابی با بودجه‌ی ناسا که می‌تواند شیوه‌ی پرواز هواپیماها را دگرگون کند

برای اکثر مردم، ناسا مترادف با اکتشافات فضایی است، اما این آژانس سابقه‌ای طولانی در پیشبرد مرزهای پرواز زیر خط کارمن دارد.

 در اوایل دهه ۱۹۴۰، ناسا (در آن زمان ناکا نام داشت)، یک برنامه حمل‌ونقل هوایی برای تحقیق در مورد هواپیمای آزمایشی به نام هواپیمای ایکس را راه‌اندازی کرد. تا به امروز حداقل ۵۰ هواپیمای ایکس توسعه داده‌ شده‌اند اما با توجه به کمبود بودجه این برنامه در هزاره‌ی جدید با مشکل مواجه شد.

فوریه سال گذشته، ناسا اعلام کرد، بودجه‌ی برنامه هواپیمای ایکس را برای راه‌اندازی برنامه تحول مفاهیم دانش هوانوردی (TACP) افزایش داده است. در سال ۲۰۱۵، ناسا اعلام کرد، می‌خواهد کمک‌های مالی برای شش پروژه‌ی حمل‌ونقل هوایی تجربی را به‌عنوان بخشی از برنامه تحول مفاهیم دانش هوانوردی به انجام برساند.

 روز جمعه، این آژانس پنج پروژه‌ی جدید را به لیست تلاش‌های انقلابی مسافرت هوایی باهدف پروازهایی آرام، مقرون‌به‌صرفه و کاهش اثرات زیست‌ محیطی صنعت هوانوردی، افزوده است.

این اعلام پس از دو روز ارائه محققان در مرکز تسهیلات ناسا در اوهایو، کالیفرنیا و ویرجینیا انجام شد. یکی از امیدوار کننده‌ترین و رادیکال‌ترین ایده‌ها FUELEAP، نوع جدیدی از سلول سوختی است که نیروی هواپیماها و به‌طورکلی حمل‌ونقل هوایی(اساساً تمام هواپیماهای غیر برنامه‌ریزی‌شده، از گلایدر تا جت شخصی) را به‌صورت الکتریکی تأمین می‌کند.

۱۴۷۰۵۰۵۷۷۶۸۰۹۲۵۱

عکس ناسا

این سلول سوختی به‌طور معمول توسط فضاپیماهای ناسا از ترکیب هیدروژن و اکسیژن به مایعات فوق سرد استفاده می‌کنند. اما با توجه به هزینه‌ی بالا و همچنین حجیم بودن این سیستم امکان استفاده در هواپیماهای عمومی نبوده است. این سلول سوختی جدید اکسیژن را از هوا گرفته و سپس آن را با هیدروژن گاز عادی مورد استفاده‌ی هواپیماها ترکیب کرده و به روشی کارآمدتر و سازگار با محیط‌زیست برق تولید می‌کند.

ایده‌های دیگر ناسا شامل، یک باتری لیتیوم-اکسیژن که بسیار کارآمد است و برای طی مسافت‌های طولانی مناسب خواهد بود. پرواز الکتریکی؛ بال‌هایی که با امکان تنظیم طول در خلال پرواز؛ نوع جدیدی موتور الکتریکی و یک آنتن ماهواره‌ای دارد که تا حد زیادی پتانسیل پرواز برای هواپیماهای بدون سرنشین تجاری را با حذف نیاز به خط دید ارتباط رادیویی با ایستگاه‌های زمینی را افزایش می‌دهد. این ایده‌ها همه فوق‌العاده جاه‌طلبانه و پتانسیل انقلاب در شیوه‌های کنونی پرواز را دارند، اما اینکه به واقعیت بدل شوند جای به بحث دارد.

داگ ران، مدیر گروه تحول مفاهیم دانش هوانوردی، گفت:

«آیا شکست یک گزینه محسوب می‌شود؟ این به تعریف شما از شکست بستگی دارد. ما می‌خواهیم به سؤال در این مورد بپردازیم و ببینیم آیا این ایده‌ها عملی می‌شود یا خیر. ارزیابی امکان‌سنجی موفق (ایده‌ها)، ممکن است مشخص کند که این کانسپت‌ها عملی نیستند.»

منبع

۰
تکنولوژی هوا فضا ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ فرید کریمی